Woud aan verkeersborden gevaar voor verkeersveiligheid

"De verkeersveiligheid in ons land kan worden vergroot door 600.000 verkeersborden van straat te verwijderen", kopt De Telegraaf op 3 december jl. Dit bevestigt waar Ronnico al acht jaar voor pleit: 15 tot 20 procent van alle verkeersborden is overbodig en kan worden gesaneerd. Op het zesuur- en achtuurjournaal gaf Maurice van Hoorn van Ronnico een toelichting. Op dit moment staan er ruim 3 [...]

Simpelveld heet bezoekers welkom met vlinder

Gemeente Simpelveld heeft de bruin-witte toeristisch-recreatieve bewegwijzering aangepakt en een vriendelijk gezicht gegeven in de vorm van een toeristisch logo: de vlinder. Alle oude wegwijzers zijn vervangen. Ondernemers die in aanmerking kwamen voor bewegwijzering (conform de richtlijnen) kregen de nieuwe wegwijzers kosteloos aangeboden. Ronnico heeft het proces begeleid en uitgevoerd en half september zijn de nieuwe toeristische borden geplaatst. Door het toeristische logo is [...]

Bent u ook bordenblind?

Hoe meer borden hoe veiliger? Nee, het is juist andersom: weggebruikers kunnen een te veel aan prikkels niet verwerken en worden zelfs blind voor bebording. Autoweek besteedde er begin september een artikel aan dat onderstreept wat Ronnico al jaren zegt: het kan veilig met minder borden.

15 procent minder borden in Ede

  Het afgelopen jaar zijn er in Ede, Lunteren en Bennekom bijna 1.700 verkeersborden en 700 verkeerspalen verwijderd. Daardoor ontstond meer duidelijkheid en meer verkeersveiligheid voor de weggebruiker. Bijkomend voordeel is dat de gemeente Ede minder onderhoudskosten heeft en dat de openbare ruimte er netter uitziet. De gemeente zal ook de komende jaren daar waar mogelijk borden blijven opruimen. Ronnico ondersteunde de gemeente [...]

Haarlem bezint zich op nieuwe routering Zuid-Kennemerland

De regio Zuid-Kennemerland (ten westen van Haarlem) is slecht bereikbaar per auto, zeker bij mooi weer. De gemeente Haarlem wil de doorstroming verbeteren en de huidige knelpunten in de regio ontlasten met nieuwe routes voor doorgaand verkeer. Daarvoor was eerst inzicht nodig in het huidige routeringsplan. In opdracht van Witteveen&Bos/NBd heeft Ronnico de huidige routes in kaart gebracht, compleet met alle bestemmingen en de geplaatste wegwijzers. Deze [...]

Eindhoven brengt erfgoed in beeld

Industriële panden, industrieterreinen, historische landschappen. Het culturele erfgoed van Eindhoven is beeldbepalend voor de stad en vormt het bewijs van een rijk en nijver verleden. Ter ere van de jaarlijkse open monumentendag liet Eindhoven een serie informatieborden ontwerpen waarop de geschiedenis van een locatie nader werd toegelicht. Ronnico ondersteunde met productie en plaatsing van de borden.

Door de bomen het bord niet meer zien

Volgens De Stentor zijn veel verkeersborden in de regio Overijssel onleesbaar door takken of heggen. De regionale krant interviewde Maurice van Hoorn van Ronnico over het belang van goed bordenonderhoud. "Je ziet dat wegbeheerders op belangrijke plekken, zoals in het centrum van steden, wel goed onderhoud laten uitvoeren. Maar op minder drukke wegen is dat niet het geval. Een onleesbaar bord kan voor problemen [...]

Tiel viert veilig feest met 25 procent minder borden

Met popfestival Appelpop, de bekende Fruitcorso en de jaarlijkse braderie viert Tiel elk jaar het oogstseizoen. Om het verkeer in goede banen te leiden zijn omvangrijke tijdelijke verkeersmaatregelen nodig. Sinds 2015 krijgt de gemeente en AVRI hierbij ondersteuning van Ronnico. Dit jaar was de taak om zo min mogelijk borden te gebruiken zonder aan veiligheid in te boeten. Door een uitgekiend bordenplan wist Ronnico het aantal [...]

“Wildgroei zelfbedachte verkeersborden”

  Begin augustus kopte De Telegraaf dat er een wildgroei is aan zelfgemaakte borden in Nederland. Bordenspecialist John Boender van CROW vertelde bij Radio 3FM waarom zelfgemaakte borden niet nodig én niet wenselijk zijn. Zijn standpunt sluit aan bij de adviezen die Ronnico hierover aan wegbeheerders geeft. Als er te veel zelfgemaakte borden op de weg staan, bestaat de kans dat de weggebruiker [...]

Noordwest Ziekenhuisgroep nu ook op landelijke wegwijzers

 Het Gemini Ziekenhuis in Den Helder en Medisch Centrum Alkmaar zijn begin 2016 gefuseerd onder de nieuwe naam Noordwest Ziekenhuisgroep (NWZ). De naamswijziging had grote consequenties. Onder andere voor de bewegwijzering. De locaties van de ziekenhuizen in Alkmaar en Den Helder worden al vanaf de rijkswegen en provinciale wegen al verwezen, zodat bezoekers snel en zonder omwegen hun bestemming bereiken. De betreffende wegwijzers moesten worden gelokaliseerd [...]