Nieuwe snelheidsassistent kijkt naar verkeersborden

De snelheid van je auto automatisch laten bepalen door verkeersborden te scannen. Het kan al. In België wil het ministerie van Mobiliteit de Intelligente Snelheidsassistentie (ISA) verplicht stellen en zo zorgen dat mensen de snelheidslimieten beter respecteren. De snelheidsassistent lijkt de applicatie van de toekomst.

ISA bewijst dat technisch rijhulpsystemen de verkeersveiligheid kunnen verbeteren. Het systeem scant verkeersborden en geeft waarschuwingssignalen als de maximumsnelheid wordt overtreden. Als voorwaarde voor goede werking is wel dat verkeersborden zodanig geplaatst zijn dat deze in alle omstandigheden door de camera kunnen worden gedetecteerd. Ook toont de test de noodzaak aan van een 100% actuele en nauwkeurige digitale kaart met een correcte afbakening van de bebouwde kommen en snelheidsregimes.

Te hoge snelheid is de oorzaak van 10 tot 15% van de ongevallen en 30% van de dodelijke ongevallen. De technologische rijhulpsystemen, zoals ISA, lijken veelbelovend. Op dit ogenblik bieden verschillende automerken optioneel al systemen aan die verkeersborden herkennen en die al dan niet gekoppeld zijn aan een systeem dat waarschuwt wanneer de maximumsnelheid wordt overschreden. Ford heeft dit voorjaar al een model gelanceerd dat standaard is uitgerust met ISA.

De werking van ISA is eenvoudig. Met een druk op een knop zet de bestuurder het systeem aan en stelt hij een maximumsnelheid in. Een camera detecteert of er verkeersborden langs de weg staan die een lagere snelheid voorschrijven. De snelheid van de auto wordt dan automatisch aangepast. Wanneer de afstand tussen de verkeersborden te groot is, wordt beroep gedaan op het navigatiesysteem om de juiste snelheid te handhaven. De bestuurder kan het systeem steeds overrulen door het gaspedaal stevig in te drukken.

Compleet ISA-pakket
Voor wegbeheerders die gebruikers van ISA willen faciliteren biedt Ronnico een compleet ISA-pakket met controle van het snelheidsregime. Dit pakket bestaat uit maatregelen die zorgdragen dat het snelheidsregime zeer zorgvuldig wordt aangegeven en in kaart wordt gebracht:

  • het toetsen van het snelheidsregime: communiceren verkeersborden de gewenste snelheid en sluiten deze aan op de wegcategorisering?
  • een inventarisatie van en controle op de benodigde verkeersborden en markering
  • een controle of de borden zijn geplaatst conform BABW-richtlijnen en de kwaliteit hiervan
  • markering van de bebouwde komgrenzen en snelheidsregime in een digitale kaart in de Geo-omgeving met behulp van SignCloud